پاسخگویی کلینیک

ساعت 8 صبح تا 22 شب

تلفن تماس

02122694515

تلفن تماس : 02122694515
پاسخگویی :8 صبح تا 22 شب

بهترین سن کاشت ایمپلنت

بهترین سن کاشت ایمپلنت

یکی از مشکلاتی که بر روی زیبایی و سلامت افراد تاثیر می‌گذارد، افتادن دندان است. زمانی که یک دندان به طور کامل از دست رود و دیگر امکان پر کردن یا روکش کردن آن وجود نداشته باشد، از روش‌های جایگزین برای آن استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها، ایمپلنت است که نتیجه شگفت‌انگیزی دارد. در این روش با انجام جراحی، یک پایه از جنس تیتانیوم را به استخوان فک متصل می‌کنند و تاج دندان را بر روی آن قرار می‌دهند. البته از آنجایی که در این روش از مواد خاصی برای جایگزین کردن دندان استفاده می‌شود، باید شرایطی را برای افزایش دوام و ماندگاری آن فراهم نمود. یکی از شرایطی که در زمان کاشت ایمپلنت باید مورد توجه قرار دهید، محدوده سنی است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بهترین سن کاشت ایمپلنت بپردازیم.

از چه سنی میتوان ایمپلنت کرد

زمانی که برای انجام کاشت ایمپلنت اقدام می‌کنید معیارها و مواردی مانند تعداد دندان‌های از دست رفته، محل دندان، سلامت عمومی، سلامت دهان و دندان، وضعیت استخوان فک و … بررسی می‌شوند. در این بین سن شما نیز پرسیده می‌شود؛ چرا که یکی از مهم‌ترین معیارها برای انجام ایمپلنت است و می‌تواند نتیجه نهایی را تغییر دهد. کودکان و نوجوانان همزمان با تغییرات جسمی و رشد قدی، رشد استخوان فک را نیز تجربه خواهند کرد؛ به همین دلیل قبل از سن ۱۸ سالگی نمی‌توان برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد.

اگر پیش از این سن ایمپلنت انجام شود، ممکن است فک مجددا رشد کند و باعث کوتاه‌تر شدن پایه ایمپلنت و در نتیجه کوچک به نظر رسیدن تاج دندان شود. در صورت بروز این مشکل احتمالا نیاز به خارج کردن ایمپلنت قدیمی و قرار دادن ایمپلنت جدید متناسب با سطح سایر دندان‌ها خواهید بود.

علاوه بر این زمانی که فرد کاشت چند ایمپلنت را پیش از سن ۱۸ سالگی انجام دهد، به دلیل وجود چند تاج دندان و ایمپلنت در یک قسمت از فک، فشار زیادی به آن ناحیه وارد می‌شود و از رشد استخوان آن جلوگیری خواهد شد؛ در نتیجه تغییر صورت و فک اتفاق خواهد افتاد. اگر این کار بعد از سن ۱۸ سالگی و زمانی که فک به اندازه کافی رشد کرده است انجام شود، دیگر چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آیند.

ایمپلنت در جوانی

بهترین زمانی که می‌توانید برای کاشت ایمپلنت اقدام کنید، در سنین جوانی است. در این زمان رشد فک شما متوقف شده است و نتایج حاصل از ایمپلنت ماندگاری بالایی خواهند داشت. علاوه بر این انجام ایمپلنت در جوانی، زیبایی ظاهری شما را دوچندان خواهد کرد. برای کاشت ایمپلنت در جوانی نیز باید برخی شرایط را دارا باشید؛ برای مثال مشکلاتی مانند دیابت، بیماری خونی، سابقه سکته قلبی، دندان قروچه، پوکی استخوان و بیماری‌های کلیوی را نداشته باشید. وجود این بیماری‌ها باعث می‌شود که ایمپلنت نتواند با لثه و سایر دندان‌ها سازگار شود و طول عمر کوتاهی داشته باشد. زمانی که برای انجام ایمپلنت مراجعه می‌کنید حتما سابقه بیماری‌ خود را در اختیار پزشک قرار دهید. علاوه بر موارد ذکر شده، برای کاشت ایمپلنت باید تراکم استخوان مناسبی داشته باشید. برخی دیگر از شرایط کاشت ایمپلنت عبارتند از:

عدم مصرف مشروبات الکلی و دخانیات

در ترکیب دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی موادی وجود دارد که می‌توانند باعث عدم یکنواخت سازی بافت و پس زدن ایمپلنت شوند. از این رو زمانی که برای انجام ایمپلنت اقدام می‌کنید یا در دوره نقاهت هستید نباید این ترکیبات را مصرف کنید.

عدم ضعف یا مشکل در سیستم ایمنی

برخی افراد به دلایل مختلفی مثل مصرف دارو، داشتن رادیوتراپی، جراحی و … درگیر ضعف سیستم ایمنی بدن خواهند شد. برای این افراد امکان کاشت ایمپلنت وجود ندارد.

عدم اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به هر یک از مواد مخدر در روند کاشت ایمپلنت مشکل ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل این افراد نمی‌توانند از روش ایمپلنت استفاده نمایند.

سلامت دهان، دندان و لثه

قبل از انجام ایمپلنت باید معاینات لازم را انجام دهید تا پزشک مطمئن شود که درگیر عفونت، زخم یا سایر مشکلات مربوط به دهان نیستید.

ایمپلنت تا چه سنی امکان پذیر است

همان طور که گفته شد در صورتی که از نظر رشد فک و تراکم استخوانی محدودیتی نداشته باشید، می‌توانید برای انجام ایمپلنت اقدام نمایید. به عبارت دیگر حداکثر سنی برای کاشت ایمپلنت وجود ندارد و در صورت داشتن شرایط و تایید پزشک، تا سنین بالا نیز می‌توانید برای انجام آن اقدام نمایید. بنابراین همه افراد بالای ۱۸ سال در صورت داشتن مشکلات ریشه یا از دست رفتن دندان، می‌توانند از این درمان استفاده کنند.

کاشت ایمپلنت یکی از روش‌های ماندگار و دائمی است و می‌تواند بسیاری از مشکلات ظاهری و بهداشتی را رفع نماید. به همین دلیل در بین همه افراد با هر سنی به محبوبیت رسیده و با استقبال زیادی روبرو شده است. بر اساس نظر دندان پزشکان، افراد بالغ در هر سنی می‌توانند برای کاشت ایمپلنت اقدام کنند و محدودیت سنی برای آن‌ وجود ندارد. به عبارت دیگر حتی افرادی که سن آن‌ها بالای ۸۰ است نیز می‌توانند از این درمان استفاده کنند و نتایج موفقیت‌آمیزی نیز داشته باشند.

Leave A Comment