پاسخگویی کلینیک

ساعت 8 صبح تا 22 شب

تلفن تماس

02122694515

تلفن تماس : 02122694515
پاسخگویی :8 صبح تا 22 شب

کامپوزیت دندان در تهران

کامپوزیت دندان

زیبایی لبخند و دندان‌ها، روی زیبایی کل صورت تاثیر بسزایی می‌گذارد. به همین خاطر است که همه ما دوست داریم دندان‌های مرتب، سفید و زیبایی داشته باشیم.

امروزه تعداد پروسه‌های زیبایی‌ای که برای دندان‌ها انجام می‌شوند زیاد شده و همین عامل باعث گیج شدن افراد شده است. یکی از این پروسه‌های زیبایی پرطرفدار، کامپوزیت دندان است. در این مقاله قصد داریم به هر آنچه در خصوص کامپوزیت باید بدانید اشاره کنیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان (Composite Veneer) یکی از درمان‌های رایج و پرطرفدار دندانپزشکی است که برای تغییر دادن ظاهر کلی دندان‌ها، تغییر شکل و بهبود رنگ دندان‌ها، ترمیم دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند انجام می‌شود.

در این پروسه درمانی، یک ماده مخصوص که ترکیبی از رزین آکریلیک، گلاس و کوارتز است به صورت جداگانه روی هر واحد از دندان قرار می‌گیرد. این ماده، غلظتی همچون خمیر دارد که به دقت و توسط یک دندانپزشک روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. پس از آن، دندانپزشک از نور مخصوصی استفاده می‌کند که باعث سفت شدن کامپوزیت می‌شود.

کامپوزیت می‌تواند فواصل زیاد بین دندان‌ها را برطرف کند. همچنین برای اصلاح ظاهر دندانی که پوسیده شده یا برای یکدست کردن فرم و ترتیب دندان‌ها نیز از این درمان استفاده می‌شود.

کاربرد کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یکی از عناصر جدانشدنی از علم دندانپزشکی محسوب می‌شود. مواد کامپوزیت تا حدی در این حرفه کاربرد دارند که حتی برای متصل کردن براکت ارتودنسی به دندان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی از مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین کاربردهای مواد کامپوزیت دندان شامل این مواردند:

  • رایج‌ترین کاربرد کامپوزیت، برطرف کردن عیوب ظاهری دندان‌ها و پر کردن دندان پس از انجام پروسه عصب‌کشی دندان است.
  • اگر دندان‌های به هم ریخته یا شکسته دارید، یا این که دندان‌هایتان از نظر بلندی یکدست نیستند، می‌توانید از کامپوزیت استفاده کنید.
  • مواد کامپوزیت از نظر رنگ، خیلی شبیه به دندان‌های طبیعی هستند. به همین خاطر اگر دندان‌های جلویی‌تان آسیب دیده باشند یا پوسیده شده باشند، دندانپزشک آن‌ها را با مواد کامپوزیت پر می‌کند.
  • اگر دندان‌هایتان رنگ زردی دارند و می‌خواهید زیبایی را به آن‌ها برگردانید، کامپوزیت یکی از بهترین گزینه‌ها است.

اگر چه از آمالگام، طلا و دیگر مواد هم برای پر کردن دندان‌های آسیب دیده استفاده می‌شود، اما اگر دندان‌های جلویی‌تان نیاز به درمان داشته باشند، مواد کامپوزیت بهترین گزینه هستند.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

اگر چه معمولا هدف از هر دو پروسه کامپوزیت و لمینت، زیبایی دندان‌ها است اما این دو درمان دندانپزشکی با هم تفاوت‌هایی دارند. برخی از رایج‌ترین تفاوت‌های کامپوزیت و لمینت شامل این مواردند:

  • مدت زمان: اگر چه لمینت هم درست مثل کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند و بهبود ظاهر دندان‌ها انجام می‌شود اما پروسه نصب و آماده‌سازی متفاوتی با کامپوزیت دارد. برای آماده کردن لمینت و قرار دادن آن روی دندان، چندین مرحله جزئی و حساس باید پشت سر گذاشته شوند. به همین خاطر است که مدت زمانی که این درمان طول می‌کشد، بیشتر از کامپوزیت است.
  • تراش دادن دندان‌ها: زمانی که از درمان کامپوزیت برای دندان استفاده می‌شود نیازی به تراش خوردن مینای دندان و کاهش حجم آن نیست. به همین خاطر دندان‌های طبیعی خودتان آسیب نمی‌بینند. کامپوزیت همچنین به راحتی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و پروسه‌ای فوری، بدون عارضه و بدون دردسر در نظر گرفته می‌شود. این در حالیست که در لمینت، کمی از دندان طبیعی‌تان باید تراش بخورد و این ممکن است به مینای دندان آسیب بزند.
  • مقاومت: مقاومت لمینت خیلی بیشتر از کامپوزیت است و لمینت از این نظر گزینه بسیار بهتری در نظر گرفته می‌شود. لمینت در طول زمان کمتر دچار تغییر رنگ می‌شود و انتخابی عالی برای افرادی است که از تغییر رنگ دندان می‌ترسند.

نکته: حتما قبل از این که پروسه کامپوزیت یا لمینت را انجام دهید از دندانپزشک‌تان بپرسید که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است. این دو پروسه، درمان‌های بسیار حساسی هستند و به طور مستقیم روی زیبایی‌تان تاثیر می‌گذارند، پس از تخصص و تجربه دندانپزشک‌تان مطمئن شوید. می‌توانید با بیماران دندانپزشک‌تان مشورت کنید و از آن‌ها بپرسید که از نتیجه‌ای که دریافت کرده‌اند راضی هستند یا خیر.

مراحل کامپوزیت دندان

برعکس لمینت که معمولا طی دو جلسه صورت می‌گیرد و به آماده‌سازی در لابراتوارهای دندانسازی نیاز دارد، کامپوزیت یک پروسه سریع و فوری است که در یک جلسه به طور کامل انجام می‌شود. علت کوتاه بودن پروسه کامپوزیت این است که آماده‌سازی آن در مطب یا کلینیک دندانپزشکی انجام می‌شود.

به طور کلی مراحل کامپوزیت به شرح زیر هستند:

  1. بیمار ابتدا باید توسط دندانپزشک معاینه شود تا دندانپزشک تشخیص دهد که آیا این درمان برای او مناسب است یا نه.
  2. سپس باید دندان‌ها کاملا تمیز شوند تا رنگ کامپوزیت انتخاب شود.
  3. در مرحله بعدی، بیمار و دندانپزشک باید یک رنگ مناسب برای کامپوزیت انتخاب کنند. از آنجایی که رنگ‌های خیلی سفید، ظاهر غیرطبیعی و ناخوشایندی به دندان‌ها می‌دهند، باید رنگی را انتخاب کنید که با دندان‌هایتان در تناسب باشد.
  4. در این مرحله، برای اتصال کامپوزیت باید سطح دندان آماده شود. ممکن است به یک تراش خیلی جزئی و کم نیاز باشد. نیازی به نگرانی نیست زیرا این تراش خیلی ناچیز است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  5. دندان و یا چندین دندانی که می‌خواهید آن‌ها را کامپوزیت کنید باید ایزوله شوند.
  6. دندانپزشک مقداری از مواد کامپوزیت را روی دندان‌ها قرار می‌دهد و سپس آن‌ها را خشک می‌کند. ممکن است نیاز باشد مرحله متصل کردن و خشک کردن کامپوزیت چندین بار انجام شود.
  7. در نهایت نیز کامپوزیتی که متصل شده باید صیقل داده شود تا هم از نظر اندازه و هم ظاهری، شبیه دندان واقعی‌تان شود.

قیمت کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت بسته به جنس متریال به کار برده شده، کلینیکی که نزد آن کامپوزیت را انجام می‌دهید، تخصص دندانپزشک و… متفاوت است.

هر واحد کامپوزیت چند دندان است؟

هر واحد کامپوزیت، برای یک دندان است. البته می‌توانید به دلخواه، برای چندین دندان کامپوزیت را انجام دهید.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟

خیر این تصور که کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود کاملا اشتباه است. در صورتی که از کامپوزیت به درستی مراقبت کنید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، کامپوزیت مدت زیادی ماندگار است و سبب بروز هیچ گونه عوارض جانبی برای شما نمی‌شود.

 

مطالب سایت

Leave A Comment