پاسخگویی کلینیک

ساعت 8 صبح تا 22 شب

تلفن تماس

02122694515

تلفن تماس : 02122694515
پاسخگویی :8 صبح تا 22 شب

اوردنچر چیست؟ مزایا و معایب اوردنچر

اوردنچر

یکی از مشکلاتی که می‌تواند بر روی زیبایی و سلامت انسان‌ها تاثیر بگذارد، پوسیدگی یا افتادن دندان است. پیشگیری از این مشکل تا حد زیادی به حفظ بهداشت، نگهداری از دندان‌ها، جنس دندان، جلوگیری از آسیب و ضربه و … بستگی خواهد داشت. البته با وجود رعایت همه این شرایط باز هم به احتمال زیاد در سنین بالا خراب شدن دندان‌ها را تجربه می‌کنید.

در این زمان ممکن است بسیاری از دندان‌های خود را در اثر عدم امکان پر شدن از دست بدهید. برای جایگزین کردن دندان‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که برخی از آن‌ها مانند ایمپلنت هزینه بالایی به دنبال خواهند داشت. استفاده از دندان مصنوعی نیز به دلیل معایب فراوانی که دارد پیشنهاد نمی‌شود. از این رو، روش دیگری به نام اوردنچر (Overdenture) روی کار آمده است که هزینه مناسب و مزایای بیشتری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی اوردنچر و مزایا و معایب آن بپردازیم.

اوردنچر چیست؟

اوردنچر برای کسانی کاربرد دارد که تعداد زیادی از دندان‌ها یا همه آن‌ها را از دست داده‌اند. این روش زیبایی و درمانی به بیمار کمک می‌کند تا سلامت، تکلم و زیبایی خود را بازگرداند. اوردنچر مانند یک پروتز دندان عمل می‌کند که بر روی پایه‌های مخصوصی قرار می‌گیرد و به شکل متحرک خواهد بود. درگذشته برای افرادی که دندان‌های خود را به دلایل مختلف از دست داده بودند از دندان مصنوعی استفاده می‌شد.

این دندان‌ها معایب زیادی داشتند و در حین غذا خوردن جابجا می‌شدند و به راحتی نمی‌شد با آن‌ها غذاهای سفت را جوید. امروزه که روش‌های جدیدی مانند اوردنچر روی کار آمده‌اند، زیباجویان دیگر از معایب روش‌های دیگر مانند دندان مصنوعی رنج نخواهند برد. با استفاده از اوردنچر به راحتی می‌توانید همه غذاها حتی غذاهای سفت را بجوید. علاوه بر این به راحتی می‌توانید لبخند بزنید؛ چرا که ظاهر این دندان‌ها تفاوتی با دندان‌های طبیعی ندارد.

روش اوردنچر دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن‌ها مزایای منحصر به فردی دارند. دندان‌هایی که به صورت اوردنچر کاشته می‌شوند از پوسیدگی در امان هستند. دوره نقاهت این روش حداکثر ۴ هفته خواهد بود و در این زمان شما درد زیادی را متحمل نخواهید شد.

معایب و مزایای اوردنچر

همانطور که تاکنون متوجه شدید، اوردنچر مزایای بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد. در ادامه به برخی دیگر از مزایای این روش می‌پردازیم:

  • در روش اوردنچر نه تنها تحلیل استخوان فک اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه ساختار استخوان تقویت خواهد شد.
  • در این روش دندان‌هایی شبیه به دندان‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل بیمار ۹۰ درصد از توانایی جویدن خود را بازمی‌یابد.
  • استفاده از این روش باعث بهبود بهداشت دهان و دندان خواهد شد.
  • با روش اوردنچر، بیمار دیگر احساس ناراحتی نخواهد کرد.
  • قیمت اوردنچر در مقایسه با روش‌های مشابه مقرون به صرفه‌تر است.
  • در این روش آسیبی به لثه‌ها وارد نمی‌شود.
  • احتمال خونریزی و عفونت در ایمپلنت‌ها وجود ندارد.
  • در اکثر مواقع اوردنچر بدون نیاز به پیوند استخوان انجام می‌شود.
  • در این روش حرکت افقی پروتز اتفاق نخواهد افتاد.
  • در صورتی که از درمان اوردنچر استفاده کنید می‌توانید در شب پروتز را خارج کنید تا فشار کمتری به لثه، فک و استخوان وارد شود.
  • در این روش احتمال تجمع غذا در زیر پروتز و لثه کمتر است.

اوردنچر مانند هر درمان دیگر، علاوه بر مزایا ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشد. این معایب عبارتند از:

  • این روش تنها با جراحی کردن قابل انجام است.
  • اوردنچر به دلیل اینکه از ایمپلنت استفاده می‌شود، در مقایسه با دندان مصنوعی هزینه بیشتری دارد.
  • طول درمان این روش طولانی است.

قیمت اوردنچر

قیمت اوردنچر دندان به تعداد پایه‌ها، کیفیت روکش، هزینه کلینیک و … بستگی دارد. عوامل مختلفی وجود دارد که می‌توانند هزینه اوردنچر را تغییر دهند؛ برای مثال تعداد دندان‌های از دست رفته بر روی این هزینه تاثیرگذار خواهد بود. طبیعتا هرچه تعداد دندان‌های از دست رفته بیشتر باشد، هزینه بالاتری برای اوردنچر در نظر گرفته خواهد شد. لازم به ذکر است که قیمت Overdenture در مقایسه با دندان مصنوعی بیشتر و در مقایسه با ایمپلنت کمتر است.

اوردنچر برپایه ایمپلنت

اوردنچر بر پایه ایمپلنت یکی از روش‌های اوردنچر است. در این روش، پروتز دندان را دقیقا بر روی ایمپلنت قرار می‌دهند. در اوردنچر بر پایه ایمپلنت از تاج‌های تلسکوپی یا برخی ضمائم استفاده می‌شود تا ایمپلنت به پروتز متصل گردد. تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز هر شخص بر اساس نظر متخصص تعیین می‌شود و به فشار وارد شده بر ناحیه تحت درمان بستگی خواهد داشت. حداقل ایمپلنتی که برای فک پایین استفاده می‌شود ۲ عدد و برای فک بالا ۴ عدد است.

البته در اکثر موارد به طور میانگین از ۳ الی ۴ عدد ایمپلنت برای فک پایین و ۴ الی ۶ عدد برای فک بالا استفاده می‌شود تا دندان‌های جایگزین، محکم‌تر در جای خود قرار گیرند. طبیعتا هر چه تعداد ایمپلنت‌های استفاده شده بیشتر باشد، نتیجه به دست آمده نیز موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. پس از قرارگیری ایمپلنت، اتچمنت‌هایی که شبیه به توپ، میله و یا به صورت مگنتی هستند را بر روی آن قرار می‌دهند تا پروتز‌ها به خوبی بر روی ایمپلنت قرار گیرند. در مرحله آخر نیز دندان‌ها را بر روی آن قرار خواهند داد و ظاهر فرد را بهبود خواهند بخشید.

 

Leave A Comment