اندو دندان چیست؟

پوسیدگی دندان از مشکلات شایع افرادی است که امروزه به دندان پزشکان مراجعه می کنند. درمان پوسیدگی دندان ها کاری ابتدایی و ساده است اما اگر به آن توجه نکرده و به مرور زمان عمیق و گسترده شوند، درمان کمی سخت خواهد شد. در این مواقع به ناچار باید عصب کشی یا درمان ریشه دندان یا اندو را انجام داد. در درمان به روش اندو، ریشه و عصب دندان درمان می شود تا دندان نیاز به کشیدن نداشته باشد. در ادامه مراحل روش اندو را برایتان توضیح می دهیم.

مراحل اندو دندان

همان طور که گفتیم اندو، درمان ریشه یا عصب کشی دندان است. بیماران معمولا با درد دندان مراجعه می کنند.  درد دندان می تواند علل مختلفی از پوسیدگی وسیع دندان ها، تا آبسه و ترک دندان، عفونت عصب دندان و غیره داشته باشد. دردی که به عصب رسیده باشد معمولا به شکل ضربان دار و شدید است.

زمانی که پوسیدگی دندان وسیع شود و به عصب برسد دندان در برابر سرما و گرما و ضربه های حتی کوچک واکنش نشان می دهد. این نوع از درد دندان به هیچ وجه با مسکن ها و سایر دارو ها قابل تحمل و درمان نیست و حتما باید درمان ریشه را انجام داد.

برای درمان ریشه یا اندو ابتدا باید از دندان ها عکس رادیولوژی گرفته شود. متخصص عصب کشی با مشاهده عکس دندان، طول ریشه و حدود پوسیدگی را متوجه می شود. بعد از این مرحله باید دندان مورد نظر را بی حس کنند و سپس به برداشتن پوسیدگی ها می پردازند.

در مرحله بعد باید سوراخی در دندان ایجاد شود که از طریق آن به ریشه و عصب دسترسی پیدا کرد. در همه مراحل عصب کشی باید شستشو و ضد عفونی کردن دندان و ریشه از باکتری ها به دقت انجام شود. بعد از سوراخ کردن پالپ دندانی خارج شده وعصب و ریشه دندان پاک سازی می شود و در مرحله آخر کانال های ریشه دندان را با استفاده از موادی به نام گوتاپرکا پر می کنند.

سپس دندان پانسمان می شود و این پانسمان با توجه به تشخیص پزشک چند روز بر روی دندان باقی می ماند. بعد از سپری شدن مدت زمان لازم باید برای دندان روکش تهیه کرد تا بتواند مانند دندان طبیعی و سالم مورد استفاده قرار بگیرد.

عوارض و معایب اندو دندان

مزیت اصلی این نوع از درمان ریشه دندان ها، محافظت از دندان و جلوگیری از کشیدن و حذف دندان است. در قدیم با وجود پوسیدگی زیاد و درد دندان سریع دندان را می کشیدند و فرد تا پایان عمر جای خالی دندان و مشکلات در خوردن غذا و حتی از بین رفتن زیبایی را تحمل می کرد. اما امروزه با پیشرفت علم دندان پزشکی پزشکان تمام تلاش خود را می کنند تا از کشیدن و حذف دندان ها و تحلیل رفتن استخوان فک به مرور زمان جلوگیری کنند.

از عوارض شایع اندو دندان ها می توان به شکستن دندان عصب کشی شده اشاره کرد. به دلایل گوناگونی این اتفاق ممکن است بیوفتد از جمله ضعیف شدن دیواره دندان به علت بر داشتن حجم زیادی از بافت دندان برای رفع پوسیدگی و یا نداشتن عصب و زنده نبودن دندان.

معمولا روکش کردن دندان عصب کشی شده به طول عمر آن و جلوگیری از فشار وارد شدن و شکستن آن کمک می کند اما باید در رعایت بهداشت و معاینات سالیانه دقت داشت تا علایم پوسیدگی در آن به وجود نیاید.

برای آن که پیامد های اندو دندان به حداقل برسد باید در مراقبت از دندان عصب کشی شده نهایت دقت را داشته باشید. مسواک زدن حداقل دو بار در شبانه روز، نخ دندان کشیدن، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و چکاپ هر شش ماه از اقداماتی است که در طول عمر دندان آسیب دیده تاثیر زیادی خواهد داشت.