پاسخگویی کلینیک

ساعت 8 صبح تا 22 شب

تلفن تماس

02122694515

تلفن تماس : 02122694515
پاسخگویی :8 صبح تا 22 شب

تفاوت لومینیرز و کامپوزیت

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در دندان پزشکی روش های نوینی برای اصلاح طرح لبخند و مرتب و زیبا کردن دندان ها به وجود آمده است. از روش های معروف و پرکاربرد برای این کار کامپوزیت کردن دندان ها و استفاده از روکش لومینیرز دندان است. ما در این مطلب به معرفی هر دو نوع از روکش های دندان و بررسی تفاوت میان آن ها خواهیم پرداخت. چنان چه شما در پی کسب اطلاعات برای انتخاب بهترین روش مرتب کردن دندان ها و اصلاح طرح لبخند خودتان هستید، خواندن این مطالب را به شما پیشنهاد می کنیم.

لومینیرز چیست؟

از روش های تازه و جدید در علم دندان پزشکی برای اصلاح نامرتبی دندان ها، استفاده از روکش لومینیرز است. لومینیرز در واقع برند تولید کننده این روکش است. لومینیرز روکشی بسیار نازک و با ضخامتی در حدود 0.1 تا 0.3 یعنی در حدود ضخامت پوسته تخم مرغ و یا ضخامت لنز های چشمی است. به دلیل نازک بودن این روکش در هنگام نصب و چسباندن آن بر روی دندان نیاز به تراشیدن قسمت زیادی از مینای دندان نیست. به همین دلیل به این روش، روش بدون آمادگی نیز می گویند؛ یعنی نیاز به آماده سازی و تراشیدن برای کم کردن ضخامت دندان ندارد.

به طور کلی برای نصب این روکش به دندانتان باید فقط دو جلسه به دندان پزشکی مراجعه کنید. جلسه اول برای مشاوره و قالب گیری و جلسه دوم برای نصب و پایان کاراست.

از این روش می توان برای به هم ریختگی های خفیف دندانی و یا دندان هایی که خیلی زود تغییر رنگ می دهند و یا برای بلند کردن دندان های کوتاه استفاده کرد.هم چنین می توانید به راحتی آن را از دندان جدا و از دهانتان خارج کنید. بعد از جدا کردن آن دندان های طبیعی و قبلی خود را بدون تغییری  داشته باشید. درست است که روکش لومینیرز از بهترین و مهم ترین مزیت یعنی همان عدم نیازبه تراشیدن مینای دندان برخوردار است اما معایبی هم دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لومینیرز در موارد به همریختگی های شدید کاربرد ندارد.
  • به دلیل نازک و شفاف بودن لومینیرز، لک های تیره و یا رنگ های پررنگ قهوه، چای، نوشابه و غیره را نمی پوشاند.
  • هم چنین به دلیل ضخامت کم، مقاومت زیادی در برابر ضربه و فشار ندارد.
  • به دلیل تراشیده نشدن دندان فاصله کوچکی بین روکش لومینیرز و لثه ها به وجود می آید که می تواند باعث به وجود آمدن عفونت و بیماری های مربوط به لثه می شود.
  • هم چنین به دلیل استفاده از مواد و تکنولوژی پیشرفته در تولید این نوع روکش قیمت بالایی نسبت به سایر روش ها دارد.
  • هماهنگی بین رنگ دندان طبیعی و رنگ روکش لومینیرزبسیار سخت است و باید توسط پزشکانی انجام شود که تجربه و مهارت کافی در این زمینه دارند.
  • به دلیل تراشیده نشدن دندان بعد از نصب روکش لومینیر احساس ضخیم شدن دندان در افراد به وجود می آید.
  • نگهداری از این روکش نیز شرایط خاص خودش را دارد. بعد از نصب آن نباید از نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ دندان ها می شود مانند قهوه، نوشابه و نوشیدنی های الکلی استفاده کرد. همچنین نباید با دندان های روکش شده با لومینیرز اجسام و خوراکی های سفت مانند آجیل و غیره را شکاند.

کامپوزت چیست؟

کامپوزیت ماده خمیری شکلی است که بر روی دندان هایی که به هم ریختگی دارند، قرار داده می شود و با وسیله مخصوص به آن ماده حالت داده و سپس با استفاده از نوربا طول موج مشخص مواد خمیری سفت و به دندان قالب می شود. بعد از انجام این مراحل باید دندان جدید را پولیش کرد تا هم سطحی صاف و صیقلی پیدا کرده و هم براق شود. کامپوزیت ها دارای حجمی بیشتر از روکش لومینیرزهستند، بنابراین قبل از قرار گیری بر روی دندان باید مقداری از سطح دندان یا مینای آن تراشیده و دندان نازک شود. هم چنین باید بر روی دندان خراش هایی را ایجاد کرد تا مواد خمیری کامپوزیت بر روی دندان قرار بگیرد.

استفاده از روکش کامپوزیت مزیت های زیادی دارد؛ مانند این که کامپوزیت مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه دارد و دیگر نگران شکستن آن نباشید. ماندگاری بالا و سفید ماندن و تغییر رنگ ندادن کامپوزیت هم از ددیگر مزایای این روکش ها است. از این روش برای اصلاح بلندی و ارتفاع دندان ها، مرتب و صاف کردن دندان های کج، شکستگی و لب پریدگی دندان، پر کردن فاصله بین دندان ها و غیره استفاده می شود. اما این روکش معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • روش استفاده از کامپوزیت به دلیل تراشیدن مینای دندان روشی غیر قابل بازگشت است. یعنی شما نمی توانید آن را از دندان جدا کنید.
  • بعد از روکش کردن دندان هایتان با کامپوزیت باید عادات غذایی خود و برخی عادت ها مانند دندان قروچه را اصلاح کنید.
  • زمانی که تعداد دندان های بد فرم زیاد باشد و به هم ریختگی آنها وسیع و شدید باشد بهتر است از روش های دیگری برای مرتب کردن دندان هایتان استفاده کنید.

تفاوت لومینیرز و کامپوزت

اولین و مهم ترین تفاوت بین این دو روش نیاز و عدم نیاز به تراشیده شدن است که البته این نکته بسیار مهمی است. همان طور که می دانید مینای دندان با تراشیده شدن از بین می رود و دیگر جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت.

سرعت عمل در نصب روکش لومینیرز بیشتر از روکش کامپوزیت است. برای نصب روکش کامپوزیت ابتدا باید دندان تراشیده شود و تا آماده شدن قالب باید از روکش موقتی برای دندان ها استفاده کرد.

با انجام کامپوزیت دندان ها به دلیل نازک شدن نسبت به گرما و سرما واکنش نشان می دهند اما روکش لومینیرز این حساسیت در دندان را ایجاد نمی کند.

کامپوزیت دندان مقاومت بیشتر و ماندگاری بالاتری نسبت به روکش لومینیرز دارد و دیرتر دچار تغییر رنگ می شود.

لومینیرزها کاملا قابل برداشتن هستند بنابراین روشی قابل بازگشت است اما روکش کامپوزیت قابل برداشتن و دوباره به دست آوردن دندان های طبیعی نیست.

اما این که کدام روش برای دندان های شما مناسب است را بهتر است بر عهده پزشکتان قرار دهید. دندان پزشک با برسی میزان به هم ریختگی دندان ها، میزان مقاومت دندان، میزان آسیب دیدگی دندان ها، داشتن یا نداشتن بیماری های مربوط به لثه و اندازه فک شما می تواند بهترین و مناسب ترین روش را به شما پیشنهاد دهد.

Leave A Comment