پاسخگویی کلینیک

ساعت 8 صبح تا 22 شب

تلفن تماس

02122694515

تلفن تماس : 02122694515
پاسخگویی :8 صبح تا 22 شب

روش های سفید کردن دندان

روش های سفید کردن دندان

همان طور که می دانید ملاک ها و فاکتورهای زیبایی در حال حاضر با روزگاران گذشته تفاوت بسیاری دارد. اما به طور قطع می توان گفت سفید و تمیز بودن دندان ها همیشه یکی از فاکتورهای زیبایی محسوب می شده و افراد بشر همیشه دنبال کشف راه های جدید برای سفید کردن و سفید ماندن دندان هایشان بودند. ما در این مطلب ابتدا به علت زرد و یا کدر شدن دندان ها و سپس به معرفی برخی روش های سفید کردن خواهیم پرداخت. چنان چه شما نیز جزء آن دسته افرادی هستید که دندان هایتان خیلی زود تغیر رنگ می دهند و زرد یا کدر می شوند، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم.

علت زرد یا کدر شدن دندان ها چیست؟

عوامل زیادی می توانند در زرد و کدر شدن دندان ها موثر باشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش سن: با بالا رفتن سن همه اعضای بدن دچار تغییراتی خواهند شد. دندان ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و هم در رنگ و هم در براقیت و هم در استحکام آن ها ممکن است تغیراتی ایجاد شود.
  • بهداشت نامناسب: رعایت نکردن بهداشت، مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن همگی می تواند در دراز مدت مشکلات زیادی برای دندان ها و لثه ها ایجاد کند که یکی از این مشکلات زردی و تغیر رنگ دندان ها است.
  • رژیم نامناسب غذایی: خوردن همیشگی نوشابه های گاز دار، قهوه، چای، نوشابه های انرژی زا و غیره می تواند به مرور زمان باعث تغیر رنگ دندان ها شود.
  • استعمال دخانیات: همه ما به این مورد آگاهی داریم که سیگار کشیدن و یا مصرف قلیان به شدت می تواند بر روی رنگ دندان ها تاثیر گذار باشد.
  • دهانشویه ها: استفاده از برخی دهان شویه ها که دارای ترکیبات کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم هستند می تواند در ایجاد رنگ زرد و کدر شدن دندان موثر باشد.

همه این عوامل و بسیاری عوامل دیگر می تواند در این اتفاق نقش داشته باشند. البته زرد شدن دندان ها یک شبه و به طور اتفاقی ایجاد نمی شود بلکه به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد.

روش های سفید کردن دندان در خانه

برخی روش ها را می توان در خانه و بدون حضور در مطب دندان پزشکی استفاده کرد. البته لازم به ذکر این نکته است که تاثیر این روش ها نیاز به مدت زمان بیشتر و صرف حوصله بیشتری دارد. در ادامه به برخی از این روش های خانگی اشاره می کنیم.

  • شوینده ها و خمیر دندان های سفید کننده

امروزه شوینده ها و خمیر دندان هایی تولید شده اند که به صورت تخصصی کار سفید کردن دندان ها و براق کردن آن ها را انجام می دهند و به مرور زمان و با استفاده مداوم از آن ها هم می توان جلوی زرد شدن دندان ها را گرفت و هم به سفیدی و براقیت بیشتر آن ها کمک کرد.

  • استفاده از روغن های گیاهی

روغن هایی مانند روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن آفتابگردان دارای خاصیت از بین بردن باکتری ها و عفونت ها می باشند و با استفاده از آن ها به مرور زمان می توانید شاهد تمیز شدن و از بین رفتن باکتری های تغیر رنگ دهنده دندان ها باشید.

  • نوار های سفید کننده

این نوار ها شامل پراکسید هستند و در از بین بردن لک ها و زردی دندان بسیار کارایی دارند.

  • تری ها و کیت های خانگی
  • با مراجعه به دندان پزشکی می توانید با قالب گیری از دندان هایتان چندین کیت خانگی را سفارش داره و در مدت زمان مشخص استفاده کنید. تری ها معمولا شامل مقدار زیادی ژل سفید کننده دندان هستند.
  • سرکه سیب

بعد از مسواک کردن دندان ها می توانید مقداری سرکه سیب را به مدت چند دقیقه در دهانتان نگه دارید این کار به مرور زمان باعث سفیدی بیشتر دندان هایتان می شود.

  • جوش شیرین

جوش شیرین هم مانند سرکه سیب تاثیر زیادی در سفید ماندن دندان ها دارد و مشکل خاصی برای مینای دندان و لثه ها به وجود نمی آورد.

همان طور که گفتیم با انجام روش های خانگی می توانید به سفید کردن دندان هایتان بپردازید با در نظر داشتن این نکته که تاثیر گذاری این روش ها نیاز به زمان و صبر و حوصله دارد.

روش های سفید کردن دندان در دندان پزشکی

  • بلیچینگ

از پرطرفدارترین و پر کاربرد ترین روش های سفید کردن دندان در دندان پزشکی بلیچینگ است که امروزه بسیار شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش از ژلی که حاوی مقدار زیادی پراکساید است، استفاده می کنند. برای افزیش سرعت سفید شدن دندان ها از اشعه های لیزر هم در کنار ژل استفاده می شود.

پرتو لیزر باعث تاثیر گذاری بیشتر ژل و هم چنین افزایش سرعت در فرایند آن می شود. بعد از گذشت مدت زمان خاص ژل اولیه توسط دندانپزشک برداشته و دوباره ژل تازه بر روی دندان ها زده می شود. چند مرحله این کار تکرار می شود تا به طور کامل لکه ها، زردی و کدری دندان از بین برود.

فرایند بلیچینگ دندان ها چند مرحله ای است اما با یک جلسه حضور در مطب دندان پزشکی می توانید دندان های سفید و براق داشته باشید. باید دقت داشته باشید نگهداری و مراقبت از دندان ها بعد از بلیچینگ باید بیشتر و دقیق تر انجام شود؛ چون دندان ها بسیار حساس شده و سریع تغیر رنگ می دهند.

  • ونیر لمینت

با استفاده از ونیر لمینت که یک روکش بسیار نازک سرامیکی است و قرار دادن آن روی دندان می توان بسیاری از عیوب دندانی از جمله بد رنگی و لکه های پر رنگ را مخفی کنید.

  • باندینگ دندان

این روش نیز تقریبا مشابه ونیر لمینت دندان است با این تفاوت که در باندینگ به جای استفاده از پوشش سرامیکی از لایه رزین کامپوزتی برای پوشاندن عیوب دندان از جمله بد رنگی و لکه ها استفاده می کنند. رزین کامپوزیت رنگی بسیار مشابه دندان های طبیعی دارد و بسیار کم هزینه تر از ونیر لمینت است.

  • روکش دندان

روش دیگر استفاده از روکش دندان است. روکش دندان در واقع یک پوشش و یا محافظ سرامیکی برای دندان است که برای پوشاندن عیوب مختلف دندان استفاده می شود. اما باید به این نکته توجه کرد که پوشش سرامیکی این روکش ها بسیار آسیب پذیر است و باید از آن مراقبت بیشتری کرد. از این روکش ها معمولا برای دندان های عصب کشی شده استفاده می کنند تا دندان عصب کشی شده که بسیار ضعیف و شکننده می شود، سالم بماند.

این که کدام یک از این روش ها مناسب شما است کاملا به تشخیص پزشک بستگی دارد. دندان پزشک با در نظر داشتن فاکتور هایی مانند میزان حساسیت و مقاومت دندان، نوع و جنس دندان، سلامت لثه ها و غیره اقدام به انجام بهترین و مناسب ترین روش برای سفید کردن دندان هایتان می کند.

Leave A Comment