پاسخگویی کلینیک

ساعت 8 صبح تا 22 شب

تلفن تماس

02122694515

تلفن تماس : 02122694515
پاسخگویی :8 صبح تا 22 شب

صاف شدن دندان ها با ارتودنسی

صاف شدن دندان ها با ارتودنسی

دندان های کج و نامرتب  نه تنها در زیبایی لبخند شما موثر هستند بلکه مشکلاتی در تکلم و غذا خوردن و بهداشت دندان برایتان به وجود خواهند آورد. از گذشته تا کنون افراد همیشه در صدد پیدا کردن راهکار هایی برای مرتب کردن دندان ها بوده اند. معروف ترین و پر کاربرد ترین روش ارتودنسی دندان ها است اما این که ارتودنسی چیست و چه کسانی کاندید برای این کار هستند، موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت پس تا پایان همراه ما باشید.

ارتودنسی چیست و انواع آن

ارتودنسی روشی در علم  دندان پزشکی است که دندان هایی که در جای نا مناسب قرار دارند را حرکت داده و به مرور زمان در جای مناسبشان قرار می دهد. دندان های نا مرتب علاوه بر ایجاد ظاهری نا زیبا، باعث بروز مشکلاتی در تکلم و غذا خوردن، ایجاد پوسیدگی های بیشتر از افراد معمولی و سخت کردن کار بهداشت دندان ها را ایجاد می کند.

ارتودنسی انواع مختلفی دارد اما به طور کلی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شود. میزان به هم ریختگی دندان و فک ها تعیین می کند که کدام نوع از ارتودنسی برای شما قابل استفاده است. روش کار ارتودنسی به این صورت است که با فشار ملایمی که بر دندان ها و فک وارد می کند، باعث می شود به مرور زمان دندان ها و فکین جا بجا شوند.

معمولا از ارتودنسی برای دو هدف استفاده می کنند؛ اول برای مرتب کردن و صاف کردن دندان ها و دوم برای بر طرف کردن ناهنجاری ها فکی. اگر ناهنجاری های فک و دندان زیاد باشد و به موقع انجام نشود به احتمال زیاد بیمار به ارتودنسی به همراه جراحی نیاز خواهد داشت.

ارتودنسی ها شامل تکه های کوچک مربع شکل از جنس سرامیک یا فلز هستند که به آنها براکت می گویند. براکت ها به وسیله چسب مخصوص به سطح دندان چسبانده می شوند و با انتقال نیرو از سیم ها به دندان و ریشه دندان باعث حرکت تدریجی دندان ها می شود.

 برای محاصره کردن دندان ها در ارتودنسی از باند ها استفاده می شود. سیم های قوس دار در ارتودنسی باعث حرکت دندان می شوند و از کش های ارتودنسی برای جهت دادن به حرکت آرام دندان ها کمک می گیرند.

درمان ارتودنسی باید توسط متخصص ازتودنسی انجام شود. این پزشک شما است که تشخیص می دهد شما به کدام نوع از انواع ارتودنسی نیاز دارید اما به صورت کلی انواع ارتودنسی عبارتند از:

-ارتودنسی نانمرئی که اغلب برای بزرگسالان استفاده می شود و از مزیت های آن نامرئی و شفاف بودن آن است. البته باید شرایط خاصی برای استفاده ازآن را داشته باشید که تشخیص آن بر عهده متخصص این کار خواهد بود.

-ارتودنسی ثابت همان طور که از نامش پیدا است وسیله ای ثابت و غیر متحرک است که به دندان بیمار چسبانده می شود و اکثریت  مشکلات فک و دندان با کمک ارتودنسی ثابت رفع می شود.

-ارتودنسی متحرک اغلب برای رفع  مشکلات و نا مرتبی های خفیف استفاده می شود. این وسیله از ترکیب پلاستیک و فلز ساخته می شود و هم برای فک بالا و هم فک پایین قابل اجرا است.

-ارتودنسی رنگی که اغلب برای نوجوانان جالب است و با  داشتن رنگ های جذاب آنها را به انجام این کار تشوق می کند.

-ارتودنسی لینگوال  این روش هم در بین بزرگسالان بسیار محبوب است زیرا در پشت دندان ها کار گذاشته می شود و در دسته ارتودنسی های پنهان قرار می گیرد.

-ارتودنسی دیمون از روش های جدید و مدرن ارتودنسی است که دیگراز کش های کوچک در اتصال سیم به براکت های ارتودنسی استفاده نمی شود بلکه از براکت هایی که به صورت کشویی باز و بسته می شوند، استفاده می کنند. تمیزکردن و رعایت بهداشت در این روش بسیار آسان تر است.

مراحل انجام ارتودنسی

برای انجام این کار شما ابتدا توسط متخصص ارتودنسی معاینه می شوید که این کار ابتدا با یک عکس رادیولوژی شروع می شود. برای شروع کار به جز این عکس ساده به عکس رنگی هم نیازدارید. پزشک بعد از معاینه اقدام به قالب گیری از فک و دندان شما می کند تا بتواند بهترین روشی که متناسب با موقعیت فک و دندان شما است را انتخاب کند. این که تا چه زمانی باید از ارتودنسی استفاده کنید و فواصل تعویض آنها همگی به تشخیص پزشکتان مربوط است.

چه کسانی می توانند از ارتودنسی استفاده کنند

افرادی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند حداقل باید یکی از شرایط زیر را داشته باشند:

-شلوغی و تراکم زیاد دندان ها: که این مشکل زمانی ایجاد خواهد شد که فضای کافی برای دندان ها در دهان وجود نداشته باشد.

-فاصله دندان ها: که ممکن است باعث التهاب لثه ها و پوسیدگی دندان شود؛ چون لثه ها بیش از حد در معرض باکتری ها قرار می گیرند.

-کراس بایت: که زمانی ایجاد می شود که وقتی فرد دهان خود را می بندد دندان های فک بالا در داخل دندان های فک پایین قرار می گیرند

-دندان نهفته:  که زمانی است که دندان نمی تواند در بیاید و رشد کند چون جای کافی در فک ندارد.

-ظاهر نا زیبا: نامرتب بوندن باعث ایجاد لبخندی نا زیبا و پایین آمدن اعتماد به نفس افراد می شود.

-بوی بد دهان: که در صورت به هم ریختگی و روی هم رفتن دندان ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار سخت می شود و احتمال پوسیدگی دندان و بوی بد دهان بالا می رود.

-مشکلات تنفسی دهانی: تنفس با دهان می تواند باعث عفونت و پوسیدگی لثه و دندان ها شود.

طول درمان با ارتودنسی هم به میزان نامرتب بودن دندان ها و وضعیت فک هر بیمار و سن و سال بیماران بستگی دارد اما به طور کلی درمان با این روش  بین شش تا سی و شش ماه طول می کشد.

 نانمرتب بودن دندان ها پیامد های جدی تری به غیر از ظاهر نازیبا دارد بهتر است برای اصلاح فرم دندانهایتان به متخصصین این امر مراجعه کنید. درمان با روش ازتودنسی در سنین بزرگسالی هم انجام می شود اما بهترین و سریع ترین تاثیر آن  در سنین نوجوانی است.

مطالب سایت

Leave A Comment