پاسخگویی کلینیک

ساعت 8 صبح تا 22 شب

تلفن تماس

02122694515

تلفن تماس : 02122694515
پاسخگویی :8 صبح تا 22 شب

پروتز دندان چیست ومعرفی انواع پروتز های دندانی

 

منظور از پروتز های دندانی همان انواع روکش های دندان است.

اما آیا می دانستید که کلمه پروتز در واقع برای اشاره به چندین نوع مختلف دندان مصنوعی استفاده می شود؟ 

به عنوان مثال، پروتز ثابت، پروتز متحرک و پروتز کاملامتحرک وجود دارد.

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان یا همان روکش ، موادی هستند از متریال مختلف مانند pfm یا زیرکونیا که در لابراتوارهای دندانپزشکی به صورت دندان یا دندانهای متصل به هم ساحته می شوند.

بهترین دندانپزشکی در قیطریه مطب دکتر سلمی یزدی نژاد می باشد که بر روی پروتزهای دندانی و ایمپلنت و دیگر خدمات تمرکز دارد. 

پروتز دندان برای بازتوانی جویدن ، بهبود زیبایی و کمک به گفتار استفاده می شود. 

پروتز دندان ممکن است با اتصال به دندان ها یا ایمپلنت های دندانی، با اتصال یا با نگهداشتن غیرفعال توسط عضلات اطراف در جای خود ثابت شود؛ مانند انواع دیگر پروتزها، آنها را می توان به صورت دائمی یا متحرک ثابت کرد.

پروتزهای ثابت و پروتزهای دندانی در عنواع مختلفی ساخته می شوند . پروتزهای ثابت ،دائمی از چسب یا پیچ دندان (اباتمنت) برای چسباندن به دندان یا ایمپلنت دندان استفاده می کنند. 

پروتز ایمپلنت دندان چیست؟

هر ایمپلنت از سه بخش درست شده است ، فیکسچر(پایه ایمپلنت) اباتمنت و پروتز دندان (روکش) بر خلاف پروتز دندانی که بر دندان تراش خورده سوار میشود  این نوع پروتز به وسیله اباتمنت بر پایه ایمپلنت قرار میگیرد و نقش دندان از دست رفته را بازی میکند

پروتز دندان چه وظایفی دارد؟

هنگامی که یک دندان از نقص ساختاری رنج می برد، یا دچار پوسیدگی شدید است به طوری که نمی توان آن را با کامپوزیت یا آمالگام ترمیم کرد ، از روکش یا همان پروتز دندان استفاده می کنیم ، وظیفه اصلی پروتز دندان جایگزینی با دندان از دست رفته یا پرکردن ناحیه بی دندانی به عنوان دندان است که هم جویدن رابهبود بخشد و هم در زیبایی اثر گذار است

پروتز دندانی متحرکت چیست؟

پروتزهای دندانی متحرک ، معمولاً از دندان های جایگزین متصل به پایه های پلاستیکی صورتی یا لثه تشکیل شده اند. بسته به نیاز شما، دندانپزشک شما یک پروتز دندانی متحرکت برای شما طراحی می کند. پروتز دندانی متحرکت ممکن است دارای چارچوب فلزی و گیره هایی باشد که به دندان های شما متصل می شود، یا می توانند اتصالات دیگری داشته باشند که ظاهر طبیعی تری دارند. 

تاج روی دندان‌های طبیعی شما گاهی برای بهبود تناسب پروتز دندانی متحرک مورد نیاز است. 

انواع پروتزهای دندانی کدامند؟

  • روکش های دندانی
  • روکش های ایمپلنت
  • لمینیت ها
  • پروتز متحرک
  • دندان مصنوعی یا پروتز ثابت

ایمپلنت ها

 ایمپلنت دندان، که یک پیچ فلزی است و جایگزین در قسمت ریشه دندان از دست رفته شما می شود و یک تاج یا همان روکش دندان مصنوعی بر روی قسمت پایه یا همان پیچ قرار میگیرد، به شما عزیزان نمای واقع دندان طبیعی را به شما می بخشد.

با استفاده از کاشت ایمپلنت می توانید تمامی دندان های قوس فک را به شکل ثابت جایگزین و بازسازی نمایید.
به علاوه با استفاده از پروتز های ثابت ایمپلنت شما احساس راحت تری خواهید داشت و از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می کند.
یکی از ویژگی های اصلی و مهم که بسیار قابل توجه است احساس است که به فرد می دهد هیچ تفاوتی با دندان طبیعی ندارد. همین طور ثابت است و دیگر نیازی نیست مانند دندان مصنوعی بیرون آورده شود.

زمانی که شما ایمپلنت دندان انجام می دهید جایگزین ریشه دندان می شود. به علاوه یک پایه قوی برای دندان های ثابت یا دائمی ایجاد می کند که با دندان های اصلی شما کاملاً سازگاری دارد.

پل ها (بریج)

در بعضی از موارد که شرایط محیا باشد ما میتوانیم از دو پایه ایمپلنت یا دو پایه دندان به صورت پایه استفاده کنیم و یک پل ایجاد نماییم برای تحویل روکش در ناحیه بی دندانی.

دندان مصنوعی

پروتزهای مصنوعی برای بیماران در تمام سنین هستند

در حالی که اکثر بیماران تصور می کنند که برای واجد شرایط بودن برای استفاده از پروتز باید سن خاصی داشته باشید، اینطور نیست.

پروتزهای مصنوعی به دارنده این امکان را می دهند که بدون خطر ناراحتی یا آسیب به لبخند شما راحت صحبت کند، لبخند بزند و غذا بخورد.

مزایای پروتز دندان

پروتزها کیفیت زندگی و سلامت دهان بیمار را بهبود می بخشد. پروتز دندان مانند دندان طبیعی ایجاد می کنند که مانند دندان های واقعی خود بیمارعمل می کنند. در نتیجه بیماران احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری دارند. بیمارانی که از پروتز دندانی استفاده می کنند ، این تضمین را می دهیم که هیچگونه نگرانی در مورد درد و نگرانی های بهداشت دهان و دندان خود نداشته باشند.

پروتز دندان

مشکلات دندان از مهم‌ترین معضلات امروز هستند که افرادی با هر سن و سال را درگیر می‌‌کنند. اتفاقاتی که ممکن است برای دندان رخ دهند شامل شکسته شدن دندان (در اثر تصادف، ضربه یا خوردن خوراکی‌های سفت)، پوسیدگی دندان، خراب شدن یا کرم خوردگی دندان و… هستند.

پزشکان تا حد امکان سعی می‌کنند که با درمان‌های نظیر پر کردن و عصب کشی دندان طبیعی بیمار را حفظ کنند. اما گاهی دندان طبیعی دیگر قابل ترمیم نیست و باید هر چه سریع‌تر از دهان خارج شود. وقتی یک دندان برای همیشه از بین برود و پزشک آن را بکشد، جای خالی آن در دهان‌تان می‌تواند به میزان زیادی روی زیبایی‌تان تاثیر بگذارد. در این شرایط، پزشکان باز هم به کمک بیمار می‌آیند و برای فرد یک دندان درست می‌کنند که از نظر ظاهری و عملکرد همچون دندان طبیعی خود فرد است. این دندان‌ها، پروتز دندان نام دارند و جایگزینی عالی برای بازگرداندن زیبایی و سلامت دهان هستند.

در برخی از شرایط نیز، نیازی به خارج کردن دندان آسیب دیده نیست اما دندان ظاهر طبیعی و زیبای خود را از دست می‌دهد و نیاز به اصلاح شکل دارد. در این شرایط نیز از پروتز دندان برای اصطلاح ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که پروتز دندان یعنی چه، انواع پروتز دندان چه هستند و متخصص پروتز دندان کیست، در این مقاله با ما همراه باشید.

پروتز دندان چیست؟

منظور از پروتز دندان، دندانی است که در لابراتوارهای دندانسازی، شبیه دندان طبیعی درست می‌شود. این پروتزها در انواع گوناگونی در دسترس هستند.

پروتزها به دو صورت جزئی و کامل، طرح لبخند فرد را اصلاح می‌کنند. پروتزهای جزئی همان‌گونه که از نام‌شان پیداست، روی بخشی از دندان (مثل تاج) قرار می‌گیرند. اما پروتز کامل، جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته می‌شود.

با دندان پروتز شده می‌توانید به راحتی غذا بخورید. اگر چه ممکن است در ابتدا کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید، اما کارکرد آن شبیه دندان‌های طبیعی‌تان است.

این نوع درمان در حقیقت همان روکش دندان یا دندان مصنوعی است.

برخی از مزایای پروتزهای دندانی شامل این مواردند:

  • بازگرداندن زیبایی به بیمار
  • به حداقل رساندن تحلیل رفتن استخوان فک
  • بالا بردن کیفیت زندگی بیمار

انواع پروتز دندان

پروتزهای دندانی در انواع مختلفی در دسترس هستند که هر یک برای یکی از مشکلات دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این که بهترین پروتز دندان برای شما کدام است، به نوع مشکلی که دارید بستگی دارد.

در کل پروتزها در سه دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • پروتز ثابت
  • پروتز متحرک
  • ایمپلنت دندان

پروتز ثابت دندان

این نوع پروتز که اکثر افراد آن را با نام روکش دندان نیز می‌شناسند، در دهان ثابت است و نمی‌توانید آن را در بیاورید. زمانی که دندانپزشک این پروتز را در دهان بیمار قرار دهد، بیمار متوجه می‌شود که از نظر ظاهری کاملا شبیه دندان‌های طبیعی او است.

این پروتزها اغلب محبوبیت بیشتری دارند و خود به دو دسته دیگر تقسیم می‌شوند

مطالب سایت

Leave A Comment