فرق درمان ریشه با عصب کشی

فهرست مطالب

دندان از اعضای مهم و پر کاربرد در طول زندگی انسان است و نگهداری و مراقبت از آن جزء کارهای مهم قلمداد می شود. با این حال در برخی موارد با  وجود انجام مراقبت های لازم باز هم مشکلاتی برای دندان ها ایجاد می شود و نیاز به انجام اقدامات درمانی و پزشکی خواهند داشت. ما در این مطلب قرار است به توضیح تفاوت درمان ریشه دندان با عصب کشی بپردازیم. چنان چه شما درگیر چنین پروسه درمانی هستید بهتر است تا پایان همراه ما باشید.

درمان ریشه چیست؟

اگر شما در هنگام خوردن و آشامیدن احساس درد و ناراحتی در دندان خود دارید، باید بگوییم که به طور یقین به درمان ریشه احتیاج پیدا کرده اید. در فرایند درمان ریشه حفظ کردن دندان طبیعی فرد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این نوع از درمان، عصب دندان را خارج کرده و داخل دندان را تمیز و با استفاده از مواد مخصوص پر می کنند. تا انتهای روند درمان روی دندان را با مواد مخصوص پانسمان می کنند و تا زمانی که پانسمان روی دندانتان قرار دارد باید از جویدن و فشار آوردن به دندان خودداری کنید و در حین مسواک زدن مراقب باشید تا پانسمان از دندان جدا نشود.

در مواردی که عفونت دندان گسترش پیدا کرده و ریشه دندان را درگیر کرده است افراد با درد طاقت فرسا مواجه می شوند. در گذشته درچنین مواردی اقدام به کشیدن دندان می کردند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم دندان پزشکی دیگر دندان طبیعی فرد را نمی کشند بلکه با قطع کردن اعصاب دندانی و درمان و پاک کردن ریشه از عفونت سعی می کنند دندان را نگه دارند.

باید به این نکته هم توجه کنید ممکن است بعد از مدتی دیگر دندان درد نداشته باشید نه به این دلیل که عفونت به خودی خود خوب شده باشد بلکه عفونت آنقدر عمیق شده و گسترش پیدا کرده که به عصب رسیده و اعصاب دندانی را از بین برده است بنابراین دیگر پیامی از طرف اعصاب به مغز منتقل نمی شود.

عفونت دندان فقط و فقط از طریق راهکارهای دندان پزشکی درمان می شود و هیچ راه دیگری برای بهبود عفونت وجود ندارد.

عصب کشی چه زمانی انجام می شود؟

درمان ریشه دندان انواع مختلفی دارد که عصب کشی یکی از این موارد است. زمانی که پوسیدگی سطحی دندان درمان نشود و عفونت گسترش یافته و به پالپ و ریشه دندان نفوذ کرده باشد باید از راهکار عصب کشی استفاده کرد.

در این روش ابتدا دندان مورد نظر را بی حس می کنند و پوسیدگی سطح دندان را برداشته و یک سوراخ کوچک برای دسترسی به کانال و عصب دندان ایجاد می کنند. پالپ و ریشه دندان ناسالم را خارج کرده و کانال ریشه را با مواد ضد عفونی کننده  تمیز می کنند و در مرحله آخر با استفاده از مواد مخصوص محل مورد نظر را پر می کنند تا مانع نفوذ باکتری شوند.

بعد از ضد عفونی کردن دندان، نوبت به شکل دادن کانال ریشه می شود و دوباره ضد عفونی می شوند. بعد از انجام این مراحل باید دندان را به طور موقت با استفاده از موادی به نام گوتاپرکا پر کنند.

برای پر کردن سوراخی که در دندان ایجاد شده از روکش هایی با جنس های مختلف استفاده می کنند. البته روکش کردن دندان امری ضروری نیست و بستگی به میزان شکستگی و ساختار باقی مانده دندان دارد. قرار دادن روکش هم باعث ایجاد مقاومت بیشتر یا کمتر در دندان نمی شود.

از مزیت های عصب کشی دندان، حفظ دندان طبیعی است. هر چند دندان مورد نظر ریشه یا عصب ندارد ولی شما در شکل و زیبایی ظاهری و برای جویدن غذا دچار مشکل نخواهید شد.

معمولا زمانی که درد دندان به طور مداوم باشد و به صورت ضربانی و لحظه ای و هنگام خوردن و آشامیدن ایجاد شود از نشانه های احتیاج به عصب کشی است.

بعد از عصب کشی ممکن است دچار درد و تورم در دندان و لثه خود شوید که همه این عوارض طبیعی هستند و با خوردن مسکن های معمولی می توانید درد را کنترل کنید. عموما افراد بعد از یک هفته دیگر دردی در دندان مورد نظر خود احساس نمی کنند.

تفاوت درمان ریشه و عصب کشی در چیست؟

همان طور که پیش تر گفتیم عصب کشی جزء انواع درمان ریشه می باشد و یا به عبارت دیگر یکی از مراحل درمان ریشه دندان، عصب کشی آن است.  هم عصب کشی و هم سایر درمان های ریشه را می توان هم توسط دندان پزشک عمومی و هم متخصص درمان ریشه انجام داد. اما زمانی که دندان ها چند کاناله باشند یا ریشه دندان به شکل منحنی یا کرو باشد، برای درمان آسیب تروماتیک، درمان ریشه مجدد یا زمانی که ریشه دندان بلند است و دسترسی به آن مشکل باشد، بهتر است از متخصص درمان ریشه کمک بگیرید.

همانطور که می دانید در بسیاری از موارد پوسیدگی های سطحی درد ندارند به همین دلیل افراد فکر می کنند دندانشان سالم است و زمانی که با درد رو برو می شوند دیگر عفونت عمیق شده و احتیاج به درمان ریشه پیدا می کنند. خصوصا پوسیدگی های بین دندانی که دیده نمی شوند و عمدتا به دلیل استفاده نکردن از نخ دندان ایجاد می شود. گاهی ممکن است بیمار فقط به خاطر شکستن دندانش مراجعه کرده باشد و بعد از بررسی های اولیه و تنها با یک عکس رادیولوژی معلوم شود که دندانش به طور عمیق پوسیده و نیاز به عصب کشی دارد. بنابراین فقط درد نمی تواند نشانه درگیر شدن عصب دندان و عصب کشی باشد.

اگر عصب کشی یا درمان ریشه را زیر نظر پزشک با تجربه انجام دهید می توان گفت که دندان عصب کشی شده می تواند مانند دندان سالم برایتان کار کند و در صورت رعایت مسایل بهداشتی عمر طولانی هم خواهد داشت.

تنها راهکار برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، چکاپ و ویزیت دوره ای منظم و رعایت مسایل بهداشتی و استفاده مداوم از نخ دندان  و دهان شویه است. با مراجعه منظم به دندان پزشک می توانید پوسیدگی های سطحی و اولیه را درمان کنید تا نیاز به درمان های عمیق دیگری نداشته باشید.