شما چقدر با بیماری لثه آشنا هستید؟

فهرست مطالب

[sc_fs_faq html=”true” headline=”h2″ img=”2091″ question=”آیا بیماری های لثه قابل درمان هستند؟ ” img_alt=”” css_class=””] بیماری لثه قابل درمان است.این درمان بصورت حذف باکتری ها از دهان و اجازه دادن به لثه ها برای بهبودی به حالت سالم است. اگر می‌خواهید از شر بیماری‌های لثه خلاص شوید، اولین قدم این است که آموزش‌های صحیح را دریافت کنید تا بدانید چگونه دندان‌های خود را به طور موثر در خانه تمیز کنید [/sc_fs_faq]

ژنژیویت و بیماری پریودنتال (بیماری لثه):

پریودنتیت، که به طور کلی بیماری لثه یا بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، با رشد باکتری در دهان شما شروع می شود و ممکن است اگر به درستی درمان نشود با از دست دادن دندان به دلیل تخریب بافتی که دندان های شما را احاطه کرده است، پایان یابد.

تفاوت بین ژنژیویت و پریودنتیت چیست؟

بیماری لثه

ژنژیویت (التهاب لثه) معمولاً قبل از پریودنتیت (بیماری لثه) اتفاق می افتد. اما همه ژنژیویت ها منجر به پریودنتیت نمی شوند. اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود به ژنژیویت مبتلا می شوند و دارای علائم خفیف است که منجر به نادیده گرفتن آن می شود. همچنین بدون درمان، می تواند به مشکلات بزرگتری برای دهان شما تبدیل شود. خبر خوب این است که می توانید با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن و معاینات منظم دندان از آن پیشگیری کنید.

در مراحل اولیه التهاب لثه، باکتری‌های موجود در پلاک ایجاد می‌شوند و باعث می‌شوند لثه‌ها ملتهب شوند و در حین مسواک زدن به راحتی خونریزی کنند. اگرچه ممکن است لثه ها تحریک شوند، اما دندان ها همچنان محکم در حفره های خود قرار دارند. هیچ آسیب غیرقابل برگشت استخوان یا سایر بافت ها در این مرحله رخ نداده است.

وقتی مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشو با دهانشویه را فراموش می کنید، یک لایه چسبنده از باکتری ها و مواد غذایی به نام پلاک در اطراف دندان های شما ایجاد می شود. گانک اسیدهایی آزاد می کند که به پوسته خارجی دندان که مینای دندان نامیده می شود حمله می کند و باعث پوسیدگی می شود. پس از 72 ساعت، پلاک ها به جرم تبدیل می شوند که در امتداد خط لثه ایجاد می شود و تمیز کردن کامل دندان ها و لثه ها را سخت می کند. با گذشت زمان، این تجمع لثه ها را تحریک و ملتهب می کند و باعث التهاب لثه می شود.

در فرد مبتلا به پریودنتیت، لایه داخلی لثه و استخوان از دندان جدا می شود و پاکت هایی ایجاد می کند. این فضاهای کوچک بین دندان ها و لثه ها بقایای غذا را جمع آوری کرده و می توانند عفونی شوند. سیستم ایمنی بدن با گسترش پلاک و رشد زیر خط لثه با باکتری ها مبارزه می کند.

سموم تولید شده توسط باکتری های موجود در پلاک و همچنین آنزیم های “مفید” بدن که در مبارزه با عفونت ها نقش دارند شروع به تجزیه استخوان و بافت همبند نگه دارنده دندان ها می کنند.

با پیشرفت بیماری، پاکت ها عمیق می شوند و بافت لثه و استخوان بیشتری از بین می روند. وقتی این اتفاق می‌افتد، دندان‌ها دیگر در جای خود ثابت نمی‌شوند، لق می‌شوند و از دست دادن دندان رخ می‌دهد. بیماری لثه علت اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

چه چیزی باعث بیماری لثه می شود؟

پلاک عامل اصلی بیماری لثه است. با این حال، عوامل دیگری می توانند در ایجاد بیماری پریودنتال نقش داشته باشند. این شامل:

• تغییرات هورمونی، مانند تغییراتی که در دوران بارداری، بلوغ، یائسگی و قاعدگی ماهانه اتفاق می‌افتد، لثه‌ها را حساس‌تر می‌کند و همین امر باعث می‌شود التهاب لثه راحت‌تر ایجاد شود.
  • بیماری ها ممکن است بر وضعیت لثه شما تأثیر بگذارد. این شامل بیماری هایی مانند سرطان یا HIV می شود که با سیستم ایمنی تداخل دارند. از آنجایی که دیابت بر توانایی بدن در استفاده از قند خون تأثیر می گذارد، بیماران مبتلا به این بیماری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت ها از جمله بیماری پریودنتال و حفره ها هستند.
  • داروها می توانند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارند، زیرا برخی از آنها جریان بزاق را کاهش می دهند که اثر محافظتی روی دندان ها و لثه ها دارد. برخی داروها مانند داروهای ضد تشنج دیلانتین و داروهای ضد آنژین پروکاردیا و آدالت می توانند باعث رشد غیر طبیعی بافت لثه شوند.
  • عادات بدی مانند سیگار کشیدن، ترمیم بافت لثه را سخت تر می کند.
  • عادات نامناسب بهداشت دهان و دندان مانند مسواک نزدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه، بروز التهاب لثه را آسان می کند.
  • سابقه خانوادگی بیماری های دندانی می تواند یکی از عوامل موثر در ایجاد ورم لثه باشد.

علائم بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه

بیماری لثه ممکن است بدون درد پیشرفت کند، حتی در مراحل پایانی بیماری، علائم واضح کمی ایجاد کند. اگرچه علائم بیماری پریودنتال اغلب ظریف هستند، اما این وضعیت کاملاً بدون علائم هشدار دهنده نیست. علائم خاصی ممکن است به نوعی از بیماری اشاره کند. علائم بیماری لثه عبارتند از:

• لثه هایی که در حین و بعد از مسواک زدن خونریزی می کنند.
  • لثه های قرمز و متورم. لثه های سالم باید صورتی و سفت باشند.
  • بوی بد مداوم یا طعم بد در دهان
  • عقب رفتن لثه
  • ایجاد کیسه های عمیق بین دندان ها و لثه ها
  • لق شدن یا جابجایی دندان ها
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان ها به هم پس از گاز گرفتن، یا در تناسب پروتزهای پارسیل

حتی اگر هیچ علامتی را مشاهده نکنید، ممکن است همچنان درجاتی از بیماری لثه داشته باشید. در برخی از افراد، بیماری لثه ممکن است فقط برخی از دندان‌ها، مانند دندان‌های آسیاب را تحت تأثیر قرار دهد. فقط یک دندانپزشک یا پریودنتیست می تواند پیشرفت بیماری لثه را تشخیص داده و تعیین کند.

چگونه دندانپزشک بیماری لثه را تشخیص می دهد؟

در طول معاینه دندانپزشکی، دندانپزشک شما معمولاً موارد زیر را بررسی می کند:

• خونریزی لثه، تورم، سفتی و عمق پاکت (فضای بین لثه و دندان؛ هر چه پاکت بزرگتر و عمیق‌تر باشد، بیماری شدیدتر است)
  • حرکت و حساسیت دندان ها و تراز مناسب دندان ها
  • استخوان فک شما، برای کمک به تشخیص شکستگی استخوان اطراف دندان شما

بیماری لثه چگونه درمان می شود؟

اهداف درمان بیماری لثه، ترویج اتصال مجدد لثه های سالم به دندان است. کاهش تورم، عمق پاکت ها و خطر عفونت؛ و جلوگیری از پیشرفت بیماری است. گزینه های درمانی به مرحله بیماری، نحوه واکنش شما به درمان های قبلی و سلامت کلی شما بستگی دارد. گزینه‌ها از درمان‌های غیرجراحی که رشد باکتری‌ها را کنترل می‌کنند تا جراحی برای بازسازی بافت‌های حمایتی را شامل می‌شود. شرح کاملی از گزینه های مختلف درمانی در درمان بیماری لثه ارائه شده است.

چگونه می توان از بیماری لثه پیشگیری کرد؟

• تقریباً در همه مواردی که کنترل پلاک مناسب انجام شود، می توان ژنژیویت را معکوس کرد و از بدتر شدن بیماری لثه جلوگیری کرد. کنترل صحیح پلاک شامل تمیز کردن حرفه ای حداقل دو بار در سال و مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن است.
  • دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید. از یک برس نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. مسواک خود را هر 3 ماه یکبار یا در صورت ساییدگی موها زودتر تعویض کنید. مسواک های قدیمی و فرسوده دندان ها را نیز تمیز نمی کنند. مسواک زدن باعث از بین رفتن پلاک روی سطوح دندانی می شود که قابل دسترسی است.
  • نخ دندان، ذرات غذا و پلاک را از بین دندان ها و زیر خط لثه پاک می کند. هر روز نخ دندان بکشید. منتظر نمانید تا چیزی بین دندان هایتان گیر کند. نخ دندان کشیدن روزانه پلاک ها را از جاهایی که مسواک شما نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند خارج می کند. همچنین می توانید پاک کننده های بین دندانی و برس های کوچکی که در بین دندان ها قرار می گیرند را امتحان کنید. نحوه استفاده از آنها را از دندانپزشک خود بپرسید تا به لثه های خود آسیب نرسانید.
  • دهان خود را بشویید. دهانشویه آنتی باکتریال نه تنها از التهاب لثه جلوگیری می کند، بلکه با بوی بد دهان و پلاک مبارزه می کند. دکتر سلما یزدی نژاد براین عقیده است که، شستشوهای ضد باکتری می توانند باکتری هایی را که باعث ایجاد پلاک و بیماری لثه می شوند، کاهش دهند. بنابراین شما هم از دندانپزشک خود بپرسید که کدام دهانشویه برای شما بهتر عمل می کند.

سایر تغییرات بهداشتی و شیوه زندگی می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه ، شدت و سرعت پیشرفت آن را کاهش دهد. آنها عبارتند از:

• سیگار نکشیدن. سیگار نه تنها برای قلب و ریه های شما مضر است، بلکه می تواند به دندان ها و لثه های شما نیز آسیب برساند. افراد سیگاری هفت برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به بیماری لثه هستند و سیگار کشیدن می تواند شانس موفقیت برخی درمان ها را کاهش دهد.
  • استرس را کاهش دهید. استرس ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را برای مقابله با عفونت سخت کند.
  • یک رژیم غذایی متعادل را حفظ کنید. باکتری‌های موجود در دهان شما از قندها و نشاسته‌های غذا تغذیه می‌کنند و به آنها سوخت می‌دهند تا اسیدهایی را آزاد کنند که به مینای دندان حمله می‌کنند. غذاهای ناسالم و آب نبات دارای مقدار زیادی شکر و نشاسته اضافی هستند. برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها از آنها دوری کنید. تغذیه مناسب به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند. خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان – به عنوان مثال، غذاهای حاوی ویتامین E (روغن های گیاهی، آجیل، سبزیجات برگ سبز) و ویتامین C (مرکبات، کلم بروکلی، سیب زمینی) می تواند به بدن شما در ترمیم بافت آسیب دیده کمک کند.
  • از فشردن و ساییدن دندان ها خودداری کنید. این اعمال ممکن است نیروی اضافی را به بافت های نگهدارنده دندان وارد کند و سرعت تخریب این بافت ها را افزایش دهد.

نتایج مطالعات تیم فوق تخصصی کلینیک دکتر سلما یزدی نژاد

کلینیک دکتر سلما یزدی نژاد براین عقیده است که علیرغم پیروی از شیوه‌های بهداشت دهان و دندان و انتخاب روش‌های زندگی سالم، تا 30 درصد از افراد ممکن است به دلیل ژن‌هایشان بیشتر به بیماری لثه مبتلا شوند. و کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند ممکن است تا شش برابر بیشتر در معرض ابتلا به نوعی بیماری لثه قرار گیرند. اگر کسی در خانواده شما بیماری لثه دارد، ممکن است به این معنی باشد که شما نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارید. اگر احتمال ابتلا به بیماری لثه بیشتر است، دندانپزشک یا پریودنتیست شما ممکن است معاینات، تمیز کردن و درمان های مکرر را برای مدیریت بهتر این بیماری توصیه کند.

اگر از آخرین مراجعه شما به دندانپزشک 6 ماه می گذرد، یک پاک کننده برای از بین بردن جرم و پلاک از روی دندان های خود راه اندازی کنید. از دندانپزشک خود در مورد روش صحیح مسواک زدن بپرسید. پس از تمیز کردن، لثه‌های شما باید در عرض یک هفته یا بیشتر بهبود پیدا کنند، به شرطی که دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و بشویید.

آیا بیماری لثه با سایر مشکلات سلامتی مرتبط است؟

به گفته CDC، محققان پیوندهای بالقوه ای را بین بیماری لثه و سایر شرایط سلامت جدی کشف کرده اند. در افراد دارای سیستم ایمنی سالم، باکتری های موجود در دهان که به جریان خون راه می یابند معمولا بی ضرر هستند. اما تحت شرایط خاص، این میکروارگانیسم ها با مشکلات سلامتی مانند سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط هستند. دیابت نه تنها یک عامل خطر برای بیماری لثه است، بلکه بیماری لثه ممکن است دیابت را بدتر کند.