پاسخگویی کلینیک

ساعت 8 صبح تا 22 شب

تلفن تماس

02122694515

تلفن تماس : 02122694515
پاسخگویی :8 صبح تا 22 شب

روش های بستن فاصله بین دندان ها

روش های بستن فاصله بین دندان ها

دندان ها تاثیر زیادی بر زیبایی چهره و طرح لبخند افراد دارند و باعث پایین آمدن یا بالعکس بالا رفتن اعتماد به نفس افراد می شوند. یکی از ملاک های زیبایی دندان ها وجود فاصله مناسب بین آنها است. در ادامه به علل ایجاد این فاصله و روش های بستن آنها خواهیم پرداخت.

علت ایجاد فاصله بین دندان ها

چنان چه در کودکی فاصله بین دندان ها وجود داشته باشد به مرور زمان و با رشد فک ها نه تنها این فاصله کمتر نمی شود بلکه بیشتر هم خواهد شد. علاوه بر عوامل ارثی و خانوادگی موارد دیگری هم در ایجاد فاصله بین دندان ها  موثر خواهند بود.

-اولین و اصلی ترین علت ایجاد فاصله بین دندان ها، عادت مکیدن انگشت شصت در کودکان است. فشار دادن زبان یا انگشت ب فک بالا یا پشت دندان های جلویی باعث می شود فک بالا قوس پیدا کند و در بزرگسالی طول قوس فک زیاد شده و با اندازه دندان ها هم خوانی نداشته باشد. در نتیجه بین دندان ها فاصله ایجاد می شود.

– بیماری های لثه و عفونت کردن زیاد لثه ها هم می تواند به مرور باعث ضعیف شدن آنها و از بین رفتن بافت لثه و در نتیجه ایجاد فاصله  بین دندان ها شود.

-برخی عادات بد در غذا خوردن مثل رفلکس زبان باعث ایجاد قوس در فک و جلو آمدن دندان ها به مرور زمان می شوند.

-بزرگ بودن فرنوم لب، بی نظمی دندان ها، دندان غائب و پایین بودن اتصال عضلانی از دیگر علل به وجود آورنده فاصله بین دندان ها است.

روش های بستن فاصله بین دندان ها

روش های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد که با توجه به علت پدید آمدن این امر متفاوت خواهد بود. در بسیاری از موارد بستن فاصله بین  دندان ها از لحاظ زیبایی اهمیت پیدا می کند و در موارد بسیار نادر به بیماری ها لثه و غیره مربوط می شود.

اولین و رایج ترین درمان برای بستن فاصله بین دندان ها بریس یا همان ارتودنسی دندان است. در این روش با کمک سیم ها  و یا پلاک های دندانی به مرور زمان فاصله بین دندان ها کم و آنها به هم نزیک می شوند.

درمان بعدی که نیاز به زمان زیادی ندارد، استفاده از لمینت سرامیکی است که علاوه بر فاصله معایب دیگر دندان مانند لب پریدگی، شکستگی و یا بد رنگی دندان را هم اصلاح می کند.

اگر تشخیص متخصص این باشد که فاصله به دلیل وجود بیماری لثه ایجاد شده، باید ابتدا بیماری و عفونت لثه را درمان کرد و سپس به بستن فاصله بین دندان ها اقدام کرد.

کامپوزت رزین و لمینت کامپوزت هم از روش هایی است که برای بستن فاصله بین دندان ها با توجه به میزان فاصله انجام می شوند.

در صورتی که دلیل فاصله بین دندان ها غائب بودن یک دندان باشد می توان با کاشت دندان و یا ایمپلنت، دندانی مانند دندان طبیعی در فک کاشت تا فاصلهه بین دندان ها را به مرور زمان از بین برد.

همه این روش ها را باید تحت نظر پزشک و با مشورت با متخصصان این امر انجام داد.

Leave A Comment