آیا درمان ریشه دردناک است؟

خیر، درمان ریشه معمولاً بدون درد هستند زیرا اکنون دندانپزشکان قبل از انجام کار از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن دندان و نواحی اطراف آن استفاده می‌کنند. بنابراین، در طول درمان هیچ دردی احساس نمی کنید. با این حال، درد و ناراحتی خفیف برای چند روز پس از انجام درمان ریشه طبیعی است

مراحل درمان ریشه به چه صورت است؟

دفع: پاکسازی اولیه برای کنترل عفونت باکتریایی.

ابزار: پاکسازی کامل ابزار و استفاده از دارو جهت بی حسی.

انسداد: پر کردن کانال ریشه.

درمان ریشه

گاهی اوقات باکتری وارد پالپ دندان شده و باعث عفونت می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، درمان ریشه برای نجات دندان ضروری است. در طی این روش، پالپ عفونی برداشته می شود و برای جلوگیری از عفونت مجدد، دندان مهر و موم می شود.

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه یک روش دندانپزشکی است که درد ناشی از دندان عفونی یا آبسه را تسکین می دهد. در طول فرآیند کانال ریشه، پالپ ملتهب برداشته می شود. سپس سطوح داخل دندان تمیز و ضدعفونی می‌شوند.

چه زمانی به درمان ریشه نیاز است؟

درمان ریشه زمانی ضروری است که باکتری های دهان به پالپ داخل دندان شما حمله کنند. این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که یک حفره برای مدت طولانی درمان نشود. همچنین زمانیکه دندان شما در اثر ضربه ترک بخورد یا آسیب ببیند.

چه علائمی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید؟

در برخی موارد، ممکن است ندانید که دندان عفونی دارید. با این حال، بسیاری از افراد متوجه علائم خاصی می شوند. علائمی که نیاز به درمان ریشه دارند عبارتند از:

• دندان درد مداوم: بسیاری از مشکلات دندانی می توانند باعث درد دندان شوند. اگر در عمق دندان خود درد دارید، ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشید. ناراحتی ممکن است به فک، صورت یا سایر دندان‌های شما نیز سرایت کند.
  • حساسیت به گرما و سرما: اگر هنگام نوشیدن قهوه داغ یا خوردن بستنی دندان شما درد می کند، می تواند به این معنی باشد که به درمان ریشه نیاز دارید. به ویژه اگر درد بیش از چند ثانیه باقی بماند.
  • لثه های متورم: وقتی دندان عفونی می شود، چرک در آن ناحیه جمع می شود. این می تواند به لثه های پف کرده، متورم یا حساس منجر شود.
  • جوش روی لثه: ممکن است جوش روی لثه ایجاد شود. چرک دندان عفونی ممکن است از جوش خارج شود و باعث ایجاد طعم یا بوی نامطبوع شود.
  • فک متورم: گاهی اوقات چرک از محل خارج نمی شود. در نتیجه، فک شما ممکن است به وضوح متورم شود.
  • تغییر رنگ دندان: هنگامی که پالپ دندان عفونی می شود، می تواند باعث تیره شدن دندان شما شود. این به دلیل خون رسانی ضعیف به دندان رخ می دهد.
  • درد هنگام اعمال فشار: اگر هنگام غذا خوردن یا لمس دندان خود درد دارید، ممکن است به این معنی باشد که اعصاب اطراف پالپ آسیب دیده است.
  • دندان ترک خورده: اگر دندانتان در اثر تصادف، هنگام ورزش یا حتی با گاز گرفتن چیزی سفت ترک خورده باشد، باکتری ها می توانند تا انتها به پالپ دندان نفوذ کنند.
  • لق شدن دندان: یک دندان عفونی ممکن است احساس لق شدن بیشتری داشته باشد. این به این دلیل است که چرک پالپ عفونی می تواند استخوانی را که از دندان حمایت می کند نرم کند.

چگونه باید برای درمان ریشه آماده شوم؟

• همه داروها را طبق دستور مصرف کنید: ممکن است چند روز قبل از ویزیت به شما آنتی بیوتیک یا داروهای ضد التهابی داده شود، به خصوص اگر عفونت زیادی وجود داشته باشد.
  • سیگار نکشید: محصولات دارای تنباکو در مقاومت بدن شما برای التیام اختلال ایجاد می کند. از سیگار کشیدن چند روز قبل از درمان ریشه خودداری کنید و در صورت امکان به طور کامل آن را ترک کنید.
  • یک وعده غذایی سالم بخورید: از آنجایی که بی حسی موضعی در طول درمان ریشه دهان شما را برای چند ساعت بی حس می کند، بهتر است قبل از درمان ریشه غذا بخورید.

درمان ریشه چه مدت طول می کشد؟

بسته به میزان عفونت در دندان شما، درمان ریشه ممکن است به یک یا دو نوبت نیاز داشته باشد. به طور متوسط، یک درمان ریشه حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. اگر یک دندان بزرگ با چندین ریشه را درمان می کنید، ممکن است تا یک ساعت و نیم طول بکشد.

آیا ریشه دندان درد دارد؟

بسیاری از مردم می ترسند که بعد از درمان ریشه دندان دچار درد شوند. با این حال، از آنجایی که منبع عفونت در طول عمل برداشته می‌شود، اکثر افراد پس از درمان، تسکین فوری پیدا می‌کنند. اگر بعد از درمان ریشه دچار درد ضربانی شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

بعد از درمان ریشه چه اتفاقی برای دندان هایتان می افتد؟

در حالی که پس از درمان ریشه نباید درد قابل توجهی داشته باشید، ممکن است در چند روز اول متوجه حساسیت شوید. این علائم طبیعی هستند و می توان با داروهای مسکن با نسخه یا بدون نسخه آن را با موفقیت مدیریت کرد. در بیشتر موارد، عوارض جانبی تا دو هفته بعد از دمان کاهش می یابد.

مزایای انجام درمان ریشه چیست؟

انتخاب درمان ریشه فواید متعددی دارد. این درمان می تواند:

• از گسترش عفونت به دندان های دیگر جلوگیری کنید.
  • علائم مرتبط با دندان عفونی را کاهش دهید.
  • خطر آسیب به استخوان فک را کاهش دهید.
  • جلوگیری از کشیدن دندان.

علائم رایج درمان ناموفق ریشه چیست؟

جایگزین های درمان ریشه چیست؟

تنها جایگزین درمان ریشه دندان کشیدن دندان است. اگر موافق درمان ریشه نیستید، می توانید دندانتان را بکشید و با ایمپلنت، بریج دندان، آن را ترمیم کنید.

آیا می توانم بعد از درمان ریشه غذا بخورم؟

بله. با این حال، بهتر است صبر کنید تا بی حسی از بین برود. اثرات بی حسی معمولاً چند ساعت طول می کشد.

در چند روز اول از غذاهای نرم تری مانند پاستا، پوره سیب زمینی و ماست استفاده کنید. با افزایش سطح بهبودی در شما، غذای جامد را سرو کنید.

همچنین باید از جویدن غذا با دندان درمان شده خودداری کنید. سعی کنید با طرف دیگر دهان خود غذا را بجوید تا زمانی که دندان به طور کامل ترمیم شود.

آیا می توانید بعد از درمان ریشه سیگار بکشید؟

توصیه نمی شود. استعمال دخانیات در بهبودی اختلال ایجاد می کند و این احتمال را افزایش می دهد که در آینده نیاز بیشتری داشته باشید که به دندانپزشک مراجعه کنید.

چند نکته برای مراقبت بعد از درمان ریشه چیست؟

دندانپزشکی در قیطریه

پس از درمان ریشه، تمیز نگه داشتن ناحیه مورد نظر بسیار مهم است. به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از دهانشویه آنتی باکتریال برای دور نگه داشتن میکروب ها استفاده کنید. اگر هنوز فعلا دندانتان را فقط پر کردید و هنوز روکش خود را دریافت نکرده اید، تا زمانی که روکش در جای خود قرار نگرفته از جویدن دندان درمان شده خودداری کنید.

ماندگاری نتایج درمان ریشه چقدر است؟

مانند تمام روش های دندانپزشکی، نتایج تضمین نمی شود. با این حال، زمانی که درمان ریشه به درستی انجام شود، نتایج می‌تواند برای مدت طولانی باقی بماند حتی تا آخرعمر.

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنیم؟

• اگر متوجه دندان درد، تورم، طعم بد یا سایر علائم هشدار شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. هر چه زودتر دندان عفونی را درمان کنید، شانس بیشتری برای نجات آن خواهید داشت.
  • معاینات روتین دندانپزشکی نیز نقش زیادی در کاهش خطر عفونت ایفا می کند. در طول معاینات پزشک مشکلات را زودتر و قبل از بدتر شدن، تشخیص می دهد و درمان می کند.

توصیه کلینیک دکتر سلما یزدی نژاد:

تجربه دندان درد یا تورم در فک می تواند برای همه ما ناراحت کننده باشد. خوشبختانه، درمان ریشه می تواند عفونت را از منبع درد حذف کند تا شما بتوانید خیلی سریع احساس بهتری داشته باشید. اگر شک دارید که دندان هایتان دچار عفونت یا آبسه شده اند، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. درمان سریع می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کرده و درد شما را تسکین دهد تا بتوانید به زندگی عادی خود بازگردید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بدون نظر